Zelfhulp

Je hebt erover gehoord, je hebt erover gelezen, MAAR doe je ze ook?

Bekkenbodemspieroefeningen

De beste manier om deze uiterst belangrijke spieren te trainen en Oooeps momentjes te vermijden is ze op te spannen en vast te houden. Zowat alle vrouwen, vooral jonge moeders, zullen je vertellen dat ze met de beste bedoelingen aan oefeningen zijn begonnen, maar ze dan hebben laten slabakken. Ze zullen je ook vertellen dat ze dat beter niet hadden gedaan! Het is uiteindelijk maar een heel kleine inspanning en je zal versteld staan van de verbetering.
Maak er, uit voorzorg, een gewoonte van bekkenbodemspieroefeningen te doen.

Ga voor meer informatie naar Mijn bekkenbodemfitness 

Train je blaas

Je kan je blaas trainen om meer urine bij te houden. Als je je op je gemak voelt en ergens bent waar een toilet voorhanden is, probeer dan het plassen met vijf minuten uit te stellen wanneer je aandrang voelt. Dat zal wat ongemakkelijk zijn, maar probeer het uit te houden. Stel dan elke dag het plassen beetje bij beetje langer uit, tot het 15 minuten lukt. Je blaas zal dan meer urine kunnen bijhouden en je zal minder vaak moeten plassen.

Te veel vrouwen gaan ervan uit dat ze door minder te drinken het risico om te moeten plassen ook verminderen. Dat klopt niet. Als je minder water drinkt, loop je alleen het risico uit te drogen en maak je je urine meer geconcentreerd. Dat irriteert de blaas en zorgt voor een sterkere aandrang.

Hou je eet- en drinkgewoontes in het oog

Wat je je lichaam te eten en drinken geeft, heeft directe invloed op wat eruit komt. Kijk dus even naar je eet- en drinkgewoontes. Een paar aanpassingen kunnen voldoende zijn om de symptomen te milderen en de aandrang af te remmen.

Minder cafeïne drinken kan overmatig plassen tegengaan - cafeïne is immers vochtafdrijvend en helpt dus zeker niet. Eet evenwichtig maar hou er rekening mee dat groenten en fruit veel vocht bevatten en dus je inname van vocht verhogen. Vermijd frisdrank en alcohol want die kunnen je blaas irriteren en het moeilijker maken de aandrang te controleren.

Probeer constipatie te vermijden, vooral als je zwanger bent. Je blaas krijgt al genoeg druk te verduren van je baarmoeder zonder dat je darmen erop inwerken!

Praat erover

Blijf er niet mee zitten. Veel vrouwen hebben Oooeps momentjes. Je bent zeker niet de enige! We hopen dat je al wat gerustgesteld bent, maar als je nog niet helemaal overtuigd bent, praat er dan over met je moeder, je zus, je tante of je beste vriendin. Als je hen ernaar vraagt, zal je merken dat ze dit ook hebben meegemaakt. En jij zal je veel beter voelen, dat beloven we!