Fabels en Misvattingen

Er bestaat heel wat verwarring omtrent het onverwacht verlies van enkele druppeltjes urine. Miljoenen vrouwen denken dat ze de enige op de wereld zijn die ermee te maken krijgen. Dit is maar een van de vele misvattingen.

Klik hier om de top zes van Oooeps momentjes® te ontdekken:

Ik zal mijn sociale leven moeten opgeven

Het is nergens voor nodig om je leven in de pauzestand te zetten, alleen omdat je soms te maken hebt met het verlies van enkele druppeltjes urine.  We begrijpen dat je je misschien schaamt. En ook dat je ongerust bent, vooral als het je voor het eerst gebeurt. Om te beginnen ben je niet de enige. Ook zal je ontdekken dat er geen enkele reden is om dingen te laten. De inlegkruisjes van lights by TENA zijn namelijk speciaal ontworpen voor deze Oooeps momentjes: er is een compleet assortiment in verschillende vormen, maten en met verschillende absorptiegraden.

Eenmaal Oooeps momentjes, altijd Oooeps momentjes...

Bij veel vrouwen zijn deze Oooeps momentjes (die meestal voorkomen na de zwangerschap) maar tijdelijk. Gelukkig kan je dingen doen om het te voorkomen en te verbeteren.
 
De meest efficiënte methode is het doen van de veelbesproken bekkenbodemspieroefeningen. Die versterken de spieren, waardoor het verlies van enkele druppeltjes urine kan worden voorkomen. Andere vrouwen vallen een beetje af. Dat helpt vaak ook.

Dit zal gevolgen hebben voor mijn seksleven

Verlies van controle over de blaas tijdens seks komt niet vaak voor. Nog belangrijker: als je die o zo belangrijke bekkenbodemspieroefeningen doet tegen het verlies van enkele druppeltjes urine, train je dezelfde spieren. Seks zou zelfs beter kunnen worden omdat je spieren sterker worden.

Moet ik stoppen met roken?

Net als lachen en niezen kan ook hoesten Oooeps momentjes veroorzaken. We raden je niet aan te stoppen met lachen. We kunnen je niet laten stoppen met niezen. Stoppen met roken kan wel het aantal hoestbuien verminderen en dus ook het risico op een Oooeps momentje.

Ik zal minder moeten drinken

Je mag zeker niet de vergissing begaan minder te drinken. Ons lichaam heeft vocht nodig, anders gaan we uitdrogen. Als je minder drinkt, zal je urine meer geconcentreerd zijn. Zo raakt je blaas geïrriteerd en moet je vaker naar het toilet. Blijf dus evenveel drinken als altijd.

Bekkenbodemspieroefeningen helpen niet

Ze helpen als je ze op de juiste manier doet. Veel vrouwen kunnen Oooeps momentjes voorkomen door hun bekkenbodemspieren te versterken. Je moet enkel de juiste oefeningen doen - en regelmatig blijven doen - om het verschil te voelen. We raden aan de oefeningen drie tot zes maanden te blijven doen. Om je bekkenbodemspieren te versterken, span je de spieren op die je ook zou gebruiken als je tijdens het plassen de plas wilt ophouden. Doe dat 3 maal na elkaar, 6 keer per dag. Het leuke is, dat je dat gelijk wanneer en gelijk waar kan doen, zittend of rechtstaand. Niemand ziet het.