Waarom het gebeurt

Wist je dat vrijwel alle vrouwen tijdens hun leven te maken krijgen met Oooeps momentjes? Je ervaart dus wat de meeste vrouwen ervaren.

Het onverwacht verliezen van enkele druppeltjes urine komt bij heel veel vrouwen voor. Vaak gebeurt dit voor het eerst tijdens of na de zwangerschap en tijdens de overgang. De oorzaak is vaak een verzwakte bekkenbodemspier. Oooeps momentjes komen vooral vaak voor tijdens het sporten, niezen, hoesten of lachen. De hoeveelheid is meestal klein. Lees hieronder meer over deze situaties.

Tijdens en na de zwangerschap

De fysieke en hormonale veranderingen tijdens zwangerschap en bevalling verhogen de kans op het onverwacht verliezen van enkele druppeltjes urine. Het risico hierop, is groter als je niest, hoest, lacht en tijdens sporten.

Tijdens de zwangerschap drukt je baarmoeder meer op je blaas en heb je dus minder plaats om urine op te slaan. Je lichaam produceert ook progesteron. Dat hormoon ontspant de spieren en daardoor werken je bekkenbodemspieren niet zo goed. Het wordt moeilijker voor je bekkenbodemspieren om volledige controle te houden. 
Het is dan ook zeker niet ongewoon als je plots wordt overvallen door het verliezen van enkele druppeltjes urine. En het is dus helemaal niet verwonderlijk dat dit vaak voorkomt tijdens de zwangerschap.

Tijdens de eerste twee weken na de bevalling moet je vaker plassen. Je lichaam wil immers al het extra vocht dat je tijdens de zwangerschap hebt opgehouden weer kwijt. Je bekkenbodemspieren zijn uitgerekt tijdens de zwangerschap en niet elk deel van ons lichaam ‘floept’ vanzelf terug op zijn plaats.

Een Oooeps momentje® kan uiteraard frusterend zijn en jou in verlegenheid brengen. Uiteindelijk kun je niet zelf kiezen wanneer je een van die Oooeps momentjes hebt. Je kunt er natuurlijk wel over praten met je arts of gynaecoloog als je op controle gaat. Ook kun je je bekkenbodemspieren versterken en leren omgaan met het verlies van enkele druppeltjes urine dat vaak voorkomt tijdens de zwangerschap en na de bevalling.

Ga voor meer informatie naar Zelfhulp


Tijdens het sporten

Je kunt trots op jezelf zijn als je regelmatig sport om je lichaam en geest gezond te houden. Als je intensiever gaat sporten kan een Oooeps momentje voor de eerste keer voorkomen.

De verhoogde inspanning die je levert als je met een nieuw trainingsschema begint, kan het verlies van enkele druppeltjes urine veroorzaken bij vrouwen die dit ongemak eerder nog niet kenden. Dit komt doordat hardlopen of doorstappen op de crosstrainer de druk op de blaas verhoogt.

Maar laat je goede voornemens hier niet door temperen. Blijf in beweging! Draag een lights by TENA inlegkruisje long. Dat zorgt voor extra bescherming tijdens het sporten, waardoor je er weer volop tegenaan kunt gaan. Je kunt ook bekkenbodemspieroefeningen doen om net die spieren te versterken die het Oooeps momentje tijdens het sporten kunnen voorkomen.

Het is ook belangrijk dat je veel water drinkt tijdens het sporten. Je lichaam water ontzeggen zal niet helpen. Het heeft juist meer vocht nodig tijdens het sporten om het vocht aan te vullen dat het verliest terwijl je calorieën verbrandt.

Ga voor meer informatie naar Zelfhulp

Voor / na de menstruatie

Een drukke levensstijl, een veeleisende omgeving en een zware werkdruk kunnen je meer dan alleen maar stress bezorgen. Het kan je menstruatiecyclus en je hormonenhuishouding beïnvloeden, zelfs je lichaamsfuncties.

Je hormoonspiegels veranderen gedurende je menstruatiecyclus. Het oestrogeenniveau is het hoogst op het ogenblik van de ovulatie, het laagst vlak voor, tijdens en na de menstruatie. Na de ovulatie stijgt ook het niveau van progesteron, een hormoon dat gladde spieren ontspant.

Het verlies van enkele druppeltjes urine kan op elk moment in de menstruatiecyclus voorkomen. Oooeps momentjes tijdens het sporten of als je hoest, niest of lacht, komen vaker voor na de ovulatie en het meest ongeveer een week voor het begin van de menstruatie. Dat kan verklaard worden door de verhoogde hoeveelheid progesteron na de ovulatie.

Gelukkig is het niets om je zorgen over te maken. De lights by TENA inlegkruisjes zijn immers dun en discreet, speciaal ontworpen om fris en vol vertrouwen de dag door te komen. Stop er enkele in je tas voor alle zekerheid.

Dat gezegd zijnde, je bent hier vooral omdat je wil weten hoe je Oooeps momentjes kan vermijden. Maak er een gewoonte van je bekkenbodemspieren elke dag te trainen om ze sterk te maken en gebruik minder cafeïne, koolzuurhoudende dranken en alcohol, want die kunnen het probleem erger maken.

Maak je je toch nog zorgen, ook na het lezen van deze geruststellende informatie, hou dan een dagboek bij om te zien of er een patroon zit in het urineverlies. Het kan je misschien helpen de oorzaak te ontdekken of het geeft je tenminste een idee van wanneer je het volgende Oooeps momentje kan verwachten.

Ga voor meer informatie naar Zelfhulp

Lachen, niezen, hoesten, springen

Het komt zover dat je zelfs niet meer kan lachen om de capriolen van je kinderen of om de grapjes van je vrienden of niet meer kan niezen of hoesten zonder bang te zijn voor dat ‘lekkend’ gevoel. Om nog maar te zwijgen over springen!

Het is niet ongewoon dat vrouwen meer Oooeps momentjes hebben wanneer ze om iets lachen, plots moeten hoesten of niezen, of zelfs wanneer ze op en neer springen. Maar het zou hen er niet van mogen weerhouden al die dingen te doen. En maar goed ook, want heb je al eens geprobeerd niet te niezen?!

Die Oooeps momentjes komen voor door een verhoogde druk op de blaas. Die wordt veroorzaakt doordat de buikspieren samentrekken bij het lachen, hoesten, niezen of springen. Dat veroorzaakt een verhoogde druk in de onderbuik en dat leidt dan weer tot meer druk op je blaas en je bekkenbodemspieren.

Je zal zien dat het minder vaak gebeurt wanneer je een aanhoudende niesbui hebt - zoals bij hooikoorts of griep- omdat je lichaam zich heeft aangepast en voorbereid is op de uitbarsting.

Net als de andere oorzaken van het verlies van enkele druppeltjes urine is ook hier makkelijk iets aan te doen. Zo kun je je bekkenbodemspieren trainen door ze aan te spannen en los te laten. Stop ook enkele dunne, discrete lights by TENA inlegkruisjes in je handtas, dan heb je ze altijd bij de hand als je ze nodig hebt.

Ga voor meer informatie naar Zelfhulp